APK
30 november 2016-
De APK
Afgelopen week kreeg ik een brief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Mijn auto moet voor 6 januari 2017 APK gekeurd worden. Doe ik dat niet, dan krijg ik een boete. Een tijdje geleden kreeg ik dan alleen een boete als ik werd geflitst maar nu gaat dat automatisch. Geen keuring op 6 januari betekent een boete.
Stel, ik laat die keuring voor 6 januari niet uitvoeren, is mijn auto na 6 januari dan ineens onveilig? Nee, dat niet. Het is niet zo dat er ergens een grote hendel wordt overgehaald waarmee mijn auto op slag onveilig wordt. Alles blijft gewoon werken, de motor, de banden, de verlichting, de remmen. Maar waarom dan toch die verplichting?
Ik heb eens nagezocht hoe dat nou precies zit, die APK verplichting. En ik kom er achter dat het heel ingewikkeld in elkaar zit. Een benzine auto die vier jaar oud is, moet daarna regelmatig worden gekeurd. Bij een diesel is dat al na drie jaar. Hoe vervelend het ook is voor oudere auto’s, er komt een moment dat een auto niet meer door de keuring komt. En dat is uiteindelijk het beste. Daarmee voorkom je een onveilige situatie, bijvoorbeeld dat je remmen het ineens niet meer goed doen. En daar kom je helaas achter op een moment dat je die remmen nou net hard nodig hebt.
Medische apparatuur kent ook ingewikkelde onderhoudsschema’s. Daar is over nagedacht door de fabrikant en door de eigen onderhoudsdienst. Vaak wordt onderhoud eens per jaar gedaan, soms eens per twee jaar. Onderhoud wordt soms door eigen technici gedaan, soms door technici van de leverancier. Hoe dan ook, neem het onderhoud serieus. Controleer de onderhoudssticker die op het apparaat is bevestigd. Laat je niet verrassen door een weigerende rem van je apparaat als je die moet gebruiken om de patiënt te behoeden voor schade.