Ga terug

Pas op: Recall!

02 oktober 2016

We weten het vast nog wel. Mars repen met stukjes plastic erin. Zalm van de Jumbo, besmet met bacteriën. En afgelopen week: de eendjes racebaan van Zeeman. De overeenkomst: het zijn terugroepacties oftewel recalls. Bij een recall besluit de fabrikant om een artikel uit de schappen te halen om de consument tegen schade te beschermen. Een recall kan gepaard gaan met logistieke kosten en misschien wel schadeclaims. Kortom, het is niet niks, een recall.

In de zorg kunnen zich ook recalls van medische hulpmiddelen voordoen. Na het op de markt brengen van een medisch hulpmiddel is de fabrikant verplicht de inzet van het hulpmiddel in de praktijk te volgen en waar nodig te verbeteren. Wanneer er sprake is van een risico voor de patiënt moet de fabrikant meteen actie ondernemen. De fabrikant informeert zorginstellingen en de inspectie over deze actie door middel van een waarschuwing. In Europa heet zo’n waarschuwing een Field Safety Notice (FSN). De inspectie publiceert zo’n waarschuwing op haar website.

Het meest bekende voorbeeld van de laatste jaren zijn de lekkende PIP borstimplantaten. Maar ook de Terumi spuiten hebben het nieuws gehaald omdat er lijmresten in de naalden zouden zitten. Een recall kan zich voordoen op elk artikel dat we in de zorg gebruiken. Het kan in het ergste geval leiden tot het terugroepen van patiënten als zo’n verdacht medische hulmiddel al is toegepast of geïmplanteerd in een patiënt. Als zo’n hulpmiddel nog niet is gebruikt, wordt het in quarantaine gelegd.

Als u hoort dat er sprake is van een recall op een medisch hulpmiddel in uw zorginstelling: neem dat dan zeer serieus en tref de gevraagde maatregelen. U kunt er het leven van een patiënt mee sparen.

blog1
blog2
blog3
blog4